Reisverslag 12: Liever lui dan moe - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Renske Laagland Winder - WaarBenJij.nu Reisverslag 12: Liever lui dan moe - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Renske Laagland Winder - WaarBenJij.nu

Reisverslag 12: Liever lui dan moe

Door: Renske Laagland Winder

Blijf op de hoogte en volg Renske

10 Januari 2016 | Kameroen, Kumbo

Inmiddels is het overal bekend in de BBH dat ik over veel films beschik op mijn laptop, dus er komen iedere dag wel een aantal personen met een usb-stick of hun smartphone om wat te kopiëren. Het was een zeer rustige week op de fysio afdeling. Dit maakte dat we elke dag onder werktijd een film keken met z’n allen op de laptop. Maandagochtend ben ik naar het postkantoor geweest en kon het pakketje van mijn oom en tante in ontvangst nemen en een verlate kerstkaart van CG, heel erg bedankt daarvoor! Maandagavond had ik met Joanne afgesproken, voor de eerste Kameroense pizza en die smaakte goed! Alles vers en het deeg en de kaas zelfgemaakt wat hier heel knap is, want bijna niemand kent kaas. Terwijl we van de pizza genoten, kwam de eigenaar vragen of hij foto’s mocht maken van ons terwijl wij de pizza aten, of course. Vervolgens liet hij ons zijn eigen gemaakte mozzarella proeven zodat wij feedback konden geven, maar het was al prima.

Dinsdag was mijn deadline voor het inleveren van mijn onderzoeksrapport, ik baalde wel een beetje want hoe ik ook aandrong dat ik de benodigde informatie op tijd wilde hebben, hadden ze hier mooi lak aan. Gelukkig kreeg ik het de volgende dag en kon ik de resterende informatie er snel achteraan sturen.

Op woensdag liet Bernhard mij een Passive Range of Motion Machine zien dat hier wordt gebruikt bij patiënten met stijve knieën, om de beweeglijkheid te vergroten. Er wordt eerst gekeken hoeveel graden de patient pijnloos kan bewegen, vervolgens wordt de patient gefixeerd neergelegd en mag 15 minuten blijven liggen, terwijl de machine om de herhaling in graden toeneemt. Daarna kregen we een baby van 3 maanden oud met klompvoetjes en ik mocht gipsen. Het is veel lastiger dan een volwassene natuurlijk, omdat een baby beweegt wanneer zij dat wilt, maar het is goed gelukt.
’s Avonds heb ik afgesproken met Elage, die ik al ruim 2 maanden niet gezien had, en we hebben samen gegeten en vervolgens naar het huis van een vriend van hem geweest om op de PSP 3 Fifa 2016 te spelen. Nou dat was even wennen, haha, ik faalde ook enorm in het spel maar daar was de plezier er niet minder om. Ook kon ik weer wat nieuwe films kopiëren wat erg welkom was, want was bijna door mijn eigen voorraad heen.

Donderdag kreeg ik een patient voor mijn kiezen die ik moest onderzoeken van Comfort, ze wilde zien wat ik deed. Deze man bleek 2 jaar geleden Meningitis opgelopen te hebben en had nu last van beide knieën. Bij navraag aan activiteiten bleek hij inactief te zijn en veel te rusten, volgens eigen zeggen door spierzwakte. Hij vond het wel prima dat zijn zus voor hem zorgde en hij hoefde geen vinger uit te steken. Bij het lichamelijk onderzoek kwam spierzwakte absoluut niet naar voren en hij was ook niet consequent met zijn antwoorden over pijn. Ik had een sterk vermoeden dat hij gewoon ontzettend lui is en vroeg hem of hij mijn tijd zat te verdoen. Hij ontweek mijn vraag en dat zei mij genoeg. Ik werd pissig en zei tegen Comfort of ze nu genoeg wist, dat bevestigde zij en gaf hem een stevige preek dat hij, een gezonde man van midden 30, echt actief moet worden en tegen zijn zus dat ze hem niet in de watten moet leggen.

Vrijdag waren de gasten weer vertrokken en in de avond kwamen weer nieuwe gasten vanwege een overleg op zaterdag. De volgende dag ben ik naar de markt geweest om een souvenir voor mijn zusje te kopen, heeft Petra mij geholpen om mijn koffers in te pakken om te kijken of het allemaal paste en dat deed het. Odylia heeft mij ’s middags Fufu met Jama Jama leren maken en hebben daarna samen gegeten.
In de avond ontving ik mijn feedback vanuit Nederland en naast wat grammaticafouten, zijn er nog maar een paar items die ik moet toevoegen.
Zondag ben ik op visite bij Nadine geweest en weer met de kittens gespeeld, ze lopen nu rond in het schuurtje, alles te ontdekken. Ze zijn zo lief en schattig! Bernhard gaf mij middags plantain en het was te veel dus heb ik het met Odylia gedeeld.

Morgen is mijn laatste werkdag in het ziekenhuis en dan vertrek ik dinsdagochtend vanuit Kumbo naar Bamenda om een presentatie te geven om vervolgens door te rijden naar Douala, waar mijn vliegtuig om middernacht zal vertrekken.

  • 10 Januari 2016 - 18:11

    Saskia De Haan:

    Lieve Renske
    Weer een mooi reisverslag
    een goede terugreis naar
    Ons koude Nederland toegewenst.

    Gr Saskia de Haan

  • 11 Januari 2016 - 06:15

    Renske Laagland Winder:

    Hoi Saskia,

    Dank je wel, het wordt goed aankleden op de terugreis, dat zal even wennen zijn.
    Tot zondag!

    Groetjes renske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 3024
Totaal aantal bezoekers 12972

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2015 - 12 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: