Reisverslag 9: Checkpoint - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Renske Laagland Winder - WaarBenJij.nu Reisverslag 9: Checkpoint - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Renske Laagland Winder - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9: Checkpoint

Door: Renske Laagland Winder

Blijf op de hoogte en volg Renske

20 December 2015 | Kameroen, Kumbo

Deze week stond in de trant van workshops. De CBCHS gaf een 4 daagse training aan veldwerkers en fysiotherapeuten. Maandag heb ik een workshop gegeven over voornamelijk aangeboren aandoeningen (CP, klompvoet, hydrocephalus, polio en syndroom van Down). Ik had via Treasure Center CP kinderen geregeld, hierdoor kon ik in het praktische deel goed de verschillen laten zien tussen de verschillende vormen van CP en mobilisatie oefeningen voordoen. Iedereen vond de workshop geweldig en ik werd na de workshop benaderd door een organisatie die een documentaire wilden opnemen over syndroom van Down. Ze willen dat ik wat oefeningen zou laten zien wat je kunt doen met die kinderen en wat vertelde over de aandoening.

Dinsdag ging ik naar revalidatiecentrum Sajocah. Ik werd verrast door de vele materialen die ze hadden en het kennisniveau was veel hoger dan in de andere organisaties waar ik geweest ben.
Woensdag ben ik naar health center St. John of God geweest. Hier behandelen ze alleen orthopedische aandoeningen. Het niveau was echter bedroevend laag. Zeer weinig middelen en een enkele fysiotherapeut die hier werkte sinds twee weken. Er was totaal geen structuur in behandelplannen o.i.d.
De volgende dag kreeg ik een mail van de Belgische meiden dat ik helaas toch niet mee kon op vakantie, want hun vriendinnen waren het er niet mee eens. Dus helaas geen vakantie aan het strand. In de middag bezocht Treasure Center opnieuw en mijn kleine vriend was er ook weer en hij begon gelijk te roepen "phone, phone" en naar mijn broekzak te wijzen waar mijn smartphone in zat, haha slimmerd.

Vrijdagochtend werkte ik met mediator Christopher van Caritas en bezocht 4 kinderen. ’s Middags vertrok ik met de taxi naar Kumbo. Bij het eerste controleerpunt mochten wij gelijk al niet meer doorrijden. De politie vertelde dat de papieren van de taxichauffeur niet goed waren, dus hij moest mee voor identificatie. Toen de taxichauffeur terug kwam, vertelde hij mij dat de politie 5000 CFA wilde hebben omdat ze gezien hadden dat hij een blanke passagier vervoerde. De politie nam aan dat ik deze man veel betaalde en daarom wilde ze geld zien. Gelukkig kon hij er met 2000 CFA vanaf komen en konden wij onze weg vervolgen. Bij aankomst in de resthouse, kwamen Petra en Odylia mij tegemoet en vertelden dat zij een studentenfeest hadden en nodigden mij uit om hierbij te zijn. Het was een gezellig feestje.
Petra en Odylia vertrokken zaterdagochtend naar hun gezinnen voor de kerstvakantie en zie ik 3 januari weer.

Ik ben blij dat ik weer in Kumbo ben, het waren twee overvolle weken in Bamenda en zeker deze week met de workshops maakte ik ontzettend lange dagen. Ik heb nu het gevoel dat ik eindelijk aan mijn rust toekom.

Op zaterdag werd ik verrast met 2 leuke kaarten uit Nederland, heel erg leuk! Zaterdagmiddag hebben we de hele middag geoefend voor het concert op zondagmiddag. De volgende dag liet Nadine de kittens zien, ze waren net een aantal dagen oud, zo schattig!
In het begin van de avond vond het concert plaats en het was gaaf om te doen, we kregen de titel “Choir of the year 2015”.

  • 20 December 2015 - 21:01

    Willem Jan Tuytel:

    weer een mooi verhaal Renske en leuke foto,s enne niet te hard werken hoor ook je rust nemen belangrijk in de warmte
    gr Willem enne als je daar met de kerst zit fijne kerstdagen

  • 20 December 2015 - 21:04

    Renske Laagland Winder:

    Ha Willem,

    Dank je wel, jij ook alvast fijne kerstdagen toegewenst.
    Ja ik zit hier nog tot en met 18 januari.

    Groetjes Renske

  • 21 December 2015 - 08:19

    M.jansen:

    Renske, wat heb je een drukke periode achter de rug. En al die indrukken en verhalen.maar wel heel byzonder hoor.Leuke fotos, en nu tijd nemen om uit te rusten, want dat heb je nu echt wel even verdient.Mooi kerstdagen, in de zon.
    hartelijke groet van marrie

  • 22 December 2015 - 17:23

    Renske Laagland Winder:

    Hallo Marrie,

    Dank u wel, u ook fijne kerstdagen toegewenst!

    Groetjes Renske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Actief sinds 27 Sept. 2015
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 13001

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2015 - 12 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: